Sider

søndag 14. august 2016

Mjødurtsaft 2016 - lettvintvarianten

I år 2016 høstet jeg inn ca 5 liter (ca 900 gram) mjødurtblomster (nyutsprugne) 3.august.


Jeg forsøkte meg på en lettvint variant uten økologiske sitroner, men kun sitronsyre og sukker. Det viste seg å bli knakende godt!! 😋

Oppskriften var som følger:
5 liter (900 g) mjødurtblomster
5 liter kokende varmt vann som ble helt over blomstene
Avkjølte i kaldbod med lokk til neste dag.

Silte fra blomstene over i en stor kjele (minimum 10 liter). Da hadde jeg ca 4 liter blomsterekstrakt.
Tilsatte så 150 gram sitronsyre + sukker gradvis til jeg syntes safta var søt nok (jeg brukte 6 kg totalt)
Kokte safta opp mens jeg stadig rørte rundt i gryta. Den ble som en strågul sirup.

Safta ble helt over i reine og kokte flasker og dunker mens den enda var knallvarm (NB! Pga sukkermengden ble safta mer enn 100 grader ved kokepunktet). Jeg fikk totalt 8 liter saft.

Personlig synes jeg at dette ble den aller beste safta jeg har lagd - og det helt uten sitroner!! 😍
For detaljer for fremgangsmåte, se fjorårets blog-post:
http://naturensgaver.blogspot.no/2015/08/mjdurtsaft-i-troms-blomstrer-mjdurt.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar