Sider

søndag 3. september 2023

Krøkebærdrikk for helse og nytelse - Čáhppesmurjetjuhkamuš dearvvašvuhtii ja návddašeapmái

I år, 2023, har jeg begynt på samiskkurs på Samisk høgskole i Kautokeino. Det er veldig mye krøkebær (čáhppesmurjet) i Kautokeino, så jeg bare måtte ut å plukke for å lage min favorittdrikk fra nærnaturen. Krøkebær er attpå til full av vitaminer og antioksydanter for helse og velvære. Plukk gjerne litt blåbær eller blokkebær sammen med krøkebæra. Det gir veldig god smak! Jeg har til og med klart å lage denne drikken på hybelkjøkkenet her i Kautokeino. Så dette er fullt mulig å få til høyt til fjells på en hytte langt utpå vidda. 

Utstyr: Bærbøtte, bærplukker, (bærrenser), stor kasserolle eller beholder med lokk, stavmikser eller blender, oppvaskklede som er kokt (sterilisert), dørslag eller sikt, øse, trakt, sukker (100 g per liter), sitronsyre (ca 2,5 g pr liter) og sitroner (etter smak), kokte eller bakte flasker for å ha drikken i. Bruk gjerne engangshansker i arbeidet på siste dag for da er hygienen ekstra viktig!

Dag 1: Plukk krøkebær (med bærplukker) og grovrens bæra. Jeg foretrekker å fjerne alt rusk og rask som kan forringe kvaliteten på drikken. Kok opp vann som er om lag en halv gang av volumet til bæra. Det vil si, dersom du har plukket 4 liter bær, da bør du koke opp 2 liter vann. Når bæra er renset, ha den i en kasserolle eller beholder med lokk. Hell så kokende vann over bærene slik at vannet rekker til like over de øverste bærene. Hell sakte, for plutselig har du nådd bærene som gjerne flyter opp til vannoverflata. Du trenger bare akkurat å dekke over de øverste bærene. Ha nå på lokket og sett kasserollen til avkjøling - gjerne utendørs!



Dag 2: Denne dagen kan du bruke en helt rein stavmikser til å knuse bærene i kasserollen. Som regel er 10-12 sekunder nok. Frøene inni bærene kan være litt beske, så her gjelder det å ikke bli for ivrig med stavmikseren. Du kan også bruke en blender til jobben eller hva som helst som får bærene knust. Sett nå kasserollen ut igjen et døgn til eller i kjøleskap.


Dag 3: Nå skal bæra siles igjennom et klede. Kledet må kokes i om lag 3-5 minutter før det legges over et dørslag eller en melsikt. Beholderen som drikken skal siles over i bør være helt reingjort og gjerne ha fått en runde med kokt vann for "sterilisering". På hybelen brukte jeg ei nyinnkjøpt 10 litersbøtte som fikk en runde med kokt vann for å være helt sikker på at den var rein. Dørslaget fikk også en runde med kokt vann. 


Når det kokte kledet var lagt over dørslaget, brukte jeg en øse til å få bæra over i kledet. Jeg hadde ikke engangshansker denne gangen, men vasket hendende veldig godt før jeg løftet opp kledet med bær i for å hjelpe til å vri kledet for å få ut bærsafta. Jeg måtte gjøre dette i flere omganger siden jeg hadde plukket så mye bær. For min del ble det ca 8 liter saft i bøtta som skulle tilsettes sitronsyre, sukker og sitronsaft. 


For hver 1 liter bærsaft tilsettes 100 gram sukker og 2,5 gram sitronsyre (1 teskje tilsvarer 5 gram). Til slutt tilsettes sitronsaft til passe syrlig og god smak! Det er viktig å smake seg fram her. En kan også droppe sitronsyre og kun bruke sitronsaft - gjerne økologiske sitroner. Sitronsyre gir litt bedre holdbarhet, derfor bruker jeg det i min oppskrift.


Drikken skal ikke kokes, men has direkte over på kokte/bakte flasker.


Fyll gjerne flaskene helt fulle, slik at minst mulig luft kommer i kontakt med drikken når den lagres. Flaskene lagres i kjøleskap og holder som regel seg godt utover vinteren dersom en har vært flink med hygienen underveis. 


Jeg fikk 11 flasker av bøtta mi som tar om lag 7 liter bær. Krøkebærdrikken skal drikkes slik den er: konsentrert! Den er perfekt til de som ønsker "vin" til maten, men som ikke kan eller vil drikke alkohol. Hvis du synes den er for sterk, er det bare å ha i litt mer vann ;-)

NYYYT og LYKKE TIL med å lage KRØKEBÆRDRIKK for HELSE og VELVÆRE <3


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar