Sider

søndag 9. august 2015

Mjødurtsaft

Mjødurt

I Tromsø blomstrer Mjødurt (Filipendula ulmaria) på næringsrike og fuktige jorder fra ca 25.juli til 25.august, med en toppblomstring første uka i august. Da er jeg ute og plukker et eller flere 5 litersspann med Mjødurtblomster. Botaniker Rolv Hjelmstad driver en fantastisk nettside som heter Urtegårdens planteleksikon, hvor du kan lese mer om Mjødurtens opprinnelse og plantemedisinske egenskaper. Blomsten lukter fantastisk søtlig og gir oss en smak av blomstereng gjennom hele vinteren om vi lager saft av den.



Når jeg lager saft, lager jeg så det monner - minst 10 liter i slengen. Jeg plukker den når blomsterstanden er i full blomst, som på bildet, og før den frør seg. Jeg plukker 5 liter blomsterkvaster (bare blomsten) som med fordel kan klippes rett oppi bøtta. 



MJØDURTSAFTOPPSKRIFT

Materialer: 
5 litersspann og saks - fylles med Mjødurtblomster
3-4 økologiske sitroner
En beholder (bøtte, bolle, trau, kasserolle) som rommer minst 10 liter
6 liter kokt vann
Melsikt eller dørslag
Et helt reint kjøkkenklede (ikke det fineste du har)
Stor kasserolle på minst 13 liter
7-8 kg sukker
ca 200 gram sitronsyre (finnes i butikkhylla ilag med sylteprodukter/bakst) 
Trakt (helt rein, og gjerne kokt)
Reine flasker eller plastdunker (helst kokte, men trolig ikke nødvendig)

Dag 1:
5 liter Mjødurtblomster
3-4 økologiske sitroner i skiver
6 liter kokt vann - som helles over blomstrene og sitronskivene
Sett kjølig til neste dag (gjerne med lokk på)


Dag 2:
Sil fra blomstene og sitronskivene i en stor kasserolle - jeg gjør det i to omganger. Først grovsiling i en melsikt/dørslag, deretter finsiling gjennom et kokt kjøkkenhåndkle. Nå har jeg ca 5 liter blomsterkonsentrat.



Når alt er ferdigsilt, tilsetter jeg 7-8 kg sukker og 200 gram sitronsyre. Safta blir nå mer viskøs og jeg gir den et oppkok. Nå har jeg ca 10-11 liter saft. 


Nå er det tid for smaking! Blandingsforholdet med vann er et sted mellom 1:6 og 1:8.
Så tapper jeg den ferdigkokte safta over i flasker og dunker.


Siden safta er kokt og inneholder store mengder sukker og sitronsyre, så trenger en strengt tatt ikke å lagre den i kjøleskapet eller i en kaldbod. Men jeg gjør det for sikkerhets skyld, spesielt etter at flasken er åpnet. 


Nam, nam :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar